POP3
Post Office Protocol – server pracuje len ako záchytná schránka, z ktorej si klient presúva e-maily k sebe a ukladá lokálne.
Pôvodne bol navrhnutý na podporu "offline" spracovania emailov. Offline v tomto
prípade znamená, že emaily sú doručované na (obvykle zdieľaný) server a
používatelia pracovných staníc periodicky spúšťajú klientský mailový program,
ktorý sa konektuje na server a nahráva všetky čakajúce emaily na klientský
počítač. Takže celé spracovanie emailov sa deje na klientských počítačoch.
Po prenesení
na klientské počítače sú emaily zmazané zo servera.
Výhodou je, že systém je veľmi jednoduchý, nenáročný na zdroje a správu, hlavne na strane ISP (poskytovateľa internetových služieb).
Všetky e-mailové klientské programy (vrátane Outlook Express) podporujú tento protokol.
Nevýhodou je to, že e-maily sú len na jednom počítači a nie sú
prístupné z ďalších staníc na internete.
IMAP
Internet Message Access Protocol – prichádzajúce e-maily ostávajú na serveri,
na klientskom počítači sa vytvára len kópia stavu poštového priečinka
umiestneného na serveri.
IMAP môže tiež pracovať v offline režime, ale jeho hlavná sila je v "online"
režime práce. V online režime sú emaily opäť doručované na zdieľaný server, ale
klient ich nekopíruje všetky naraz a nezmaže naraz zo servera. Je to viac
interaktívny klient-server model, kde klient žiada server o hlavičky emailov
alebo o jednotlivé telá špecifických emailov alebo operácie nad týmito správami,
napr. vyhľadávanie,... Správy v mailovom úložisku môžu byť označované rôznymi
príznakmi ako "zmazané", "odpovedané",... ale stále zostávajú na serveri.
Takže IMAP je navrhnutý tak aby umožňoval manipuláciu s vzdialenými poštovými schránkami tak,
ako keby boli lokálne. V závislosti na klientskom programe, ktorý sa používa na spracovanie
emailov, a požiadavkách na architektúru systému používateľ si môže ukladať emaily
priamo na
svojom počítači alebo na zdieľanom serveri alebo na oboch zároveň.
Výhodou je lepšia možnosť správy, archivovania a zálohovania e-mailov.
Je výhodnejší pri pomalom pripojení do internetu. Je vhodný aj na prístup k
neemailovým dátam.
Nevýhodou je, že ho nie každý emilový klient podporuje v dostatočnej
miere.
Najbežnejší klientský program na prácu s emailami, hlavne v podnikovej sfére,
je Microsoft Outlook - má podporu oboch protokolov POP3 aj IMAP. Podpora IMAP sa
od verzie k verzii zlepšuje, tak napr. IMAP priečinok "sent" (odoslané emaily)
je plne podporovaný až vo verzii 2007.
Tu nájdete ukážku vytvárania emailového konta v MS
Outlook